Ahad, 31 Julai 2011

SEBARKAN BAHAGIA (^^,)

BAHAGIA tidak dapat diungkapkn,tetapi kesannya zahir terlihat..Setiap org mendambakan bahagia.

"Kami org susah,mcm ner nk bahagia?kais pagi mkn pagi,kais ptg mkn ptg"

Hmm..bahagia tidak diukur dari sudut kesusahan, kepayahan atau kesenangn,kemewahan,kerana,..bahagia itu dtg dr hati.Sesiapa yg berkehendak bahagia sahaja yang akan perolehnya.Awwahah pasti semua org menginginkn bahagia.Oleh sbb itu,Awwahah katakan tadi,bahagia itu akan diperoleh keatas sesiapa yg menghendakinya.

Untuk menggapai bahagia bukan hanya sekadar ucapan atau ungkapan,tetapi memerlukan daya usaha.Kerana,bahagia itu tak datang bergolek dan tak jatuh dr langit.hehehe..bukan juga seperti hujan emas.Namun,bahagia itu,sesuatu yg kita perlu cari,perlu didaki,perlu ditelusuri dan perlu dihadapi..barulah dinamakan ia sesuatu nikmat keBAHAGIAan.Percaya tak?..ok,Awwahah datangkan satu contoh.

cth situasi; Seorg anak kecil yatim tiada ayah.Hidupnya terus-terusan merindui kasih syg seorg ayah.Sering mengadu kpd ibunya ttg kerinduan hatinya itu.Suatu ketika,dia terlihat temannya,telah dimarahi ayahnya dn dipukul.Maka ketika itu,dia tersenyum gembira krn baginya dia tiada ayah yang akan memukul dan memarahinya.Dan anak kecil itu merasa bahagia.

Dr situasi diatas,anak kecil itu,berusaha membahagiakan dirinya.Dengan ketiadaan ayahnya disisi dia mendidik hatinya supaya bahagia tanpa ayah yang memarahi dan memukul dirinya.Pengajarannya disini,Awwahah simpulkan sebagai sesuatu kekurangan yang kita miliki,kita lorekkan/ukirkannya menjadi kebahagiaan.Dah percaya?..

Begitulah yang akan diperoleh sekiranya kita berusaha.Maka,jomlah kita berusaha untuk bahagia.Kerana,Allah berfirman
" وأن ليس للإنسان إلا ماسعى"(An-Najm:39)
maksudnya : Dan bahwa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya.

Yakinlah bahwa setelah kita berusaha,pasti akan peroleh jawapannya..firman Allah Ta'ala
 "وأن سعيه سوف يرى"(An-Najm:40)
maksudnya : Dan sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkannya.
seperti senyuman yang terukir pada gambar nih,terzahir kebahagiaan yang sejati(betul k sejati?..)..^^,
dan pastinya yang sedih dn yang gembira itu,dtgnya dr Allah,kerana Allah telah tentukn Qada' dn Qadar setiap hambanya sedari lahir kita dr rahim ibunda kita.So,..jgn terus berduka dan kecewa dgn ketetapan dn takdir kita.Sebaliknya,kita harus bangkit untuk mengkreatifkan lagi takdir hidup kita.
Firman Allah "وأنه هو أضحك وأبكى"(An-Najm:43)
maksudnya : Dan sesungguhnya Dia lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis.

Sedang setiap yang diciptakan Allah itu pasti membawa kebahagiaan.Oleh itu,senyumlah dn ukirlah bahagia dihati..kerana senyuman kita akan menyebarkan bahagia kpd org disekeliling kita.Mulakan senyuman dr dlm diri kita dn sebarkannya senyuman kepada org lain.Seperti senyuman ikhlas dr .....hihihi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa pendapat sahabat?