Sabtu, 31 Disember 2011

Assalamualaikum

                       . - "" - .  - "" - .
                      :    Sahabat       ;
   @""""@       :  Mahbubah    ;
  (   n   n  )        '        =)        '
(")  U  (")          " _      _ "  
 ("")       ("")              *          
     
SELAMAT TAHUN BARU 2012


كل عام وأنتم بخير





Rabu, 26 Oktober 2011

Selasa, 25 Oktober 2011

3 Asas Kebahagiaan Rumah Tangga



INFO FIQH RUMAH TANGGA

Diterang oleh kak FATIMAH SYARHA MOHD NORDIN dari huraian Imam Al-Ghazali

"Sesebuah rumah tangga dibina atas tiga struktur asas: iaitu "al-sakinah" (ketenangan),"al-mawaddah" (kemesraan) dan "al-tarahum" (timbang rasa)"-Imam Al-Ghazali

"Al-sakinah" (ketenangan)


Hendaklah suami isteri dalam ketenangan dan berpuas hati dengan pasangannya.Tanpa terdetik untuk mencari yang lain.

Malahan,keistimewaan/hak bagi si isteri untuk tidak diduakan oleh si suaminya.

"Al-mawaddah" (kemesraan)


Melalui suka,duka..bahagia dan derita bersama.

"Al-tarahum"/"Ar-rahmah" (timbang rasa)


Saling hormat-menghormati,faham-memahami antara pasangan dan sama-sama mensyukuri nikmat yang diperolehi.



Sebuah ruma tangga yang berjaya didirikan di atas 3 struktur ini adalah keluarga yang paling bahagia.Malahan,memiliki 3 struktur asas ini menjadi benteng dalam mengharungi ujian dan cabaran hidup.

Hubungan suami isteri dibentuk melalui suatu 'kontrak' atau ikatan,yang sama-sama mempunyai hak dan tanggungjawab sebagai tindak balasnya.

Selayaknya,tanggungjawab yang disempurnakan perlu dibayar melalui bentuk hak yang dinikmati.

Kata lain,suami dan isteri mempunyai hak untuk memberi dan menerima.Tiada hak yang diambil dengan percuma tanpa tanggungjawab yang diberi.

Isnin, 24 Oktober 2011

Ya Hannan
Denai hijau,langit biru,gunung kelabu..

Bukanlah sekadar bingkai satu pemandangan
Yang menyuratkan sebuah keindahan
Tapi potret hakiki menyerlahkan kebenaran
Cermin alam yang memantulkan keindahan Tuhan

Denai,langit dan gunung
Adalah satu cubitan kasih pd satu kealpaan
Pd limpahan nikmat selaut indah
Ke mana tumpahnya munajat seraut sembah?
Sekian lama melihat alam penoh teratur
Mengapa hatiku masih lupa utk bersyukur?

Denai,langit dan gunung
Adalah pantulan lambang biasan tamsilan
Gunung..bagai pasak teguh kemurniaan iman
Langit..hamparan saujana kelapangan Islam
Denai..lembah subur kelembutan ihsan
Adalah citra di kanvas hati yang dihiasi
Rasa kehambaan..(-._-.)

Ketika sunyi diri berwacana di dlm diri
Ya Hannan,teguhkanlah imanku
Seteguh gunung itu...
Ya Mannan,lapangkanlah Islamku
Selapang langit biru
Dan lembutkanlah ihsanku
Selembut rumput didenai itu
Nescaya bertemulah diri ini di kamar hati yang hakiki
cinta Illahi.

Ya Allah,
Tika gagah-Mu bercermin alam sepenuh
Terasa lemahku mencengkam diri seluruh
Dalam kolam hatiku tak kan selamanya keruh
InsyaALLAH!!
Allahu AKbar...
(-._-.)"

Sabtu, 22 Oktober 2011

"Saya takkan pegang dia"...



"Melalui RahmatNYA, saya dilindungi.."

















credit to the owner of the article...(^^)v

Jumaat, 14 Oktober 2011

Marilah perbaiki pandangan kita tentang HUDUD

Maka bermula lah isu HUDUD diketengah dlm setiap perbincangan,tak kira taraf seseorg itu,isu HUDUD pasti tidak ditinggalkan dalam perbualan mereka.

HUDUD hukum Allah
Untuk awalnya,Awwahah suka mengingatkan bahwa,hukum HUDUD itu adalah hukum yang tertulis didalam al-Quran.yang mana stiap hukum di terangkan dalam hadith-hadith nabi Muhammad Salallahu 'alaihi Wasalam.Bagi pelajar FIQH,hukum HUDUD ini juga dikenali sebagai hukum SYARAK.
Hukum HUDUD yang disusun sendiri oleh Allah,bukan hanya melingkup dalam kalangan orang Islam sahaja,malah hukum ini untuk semua manusia tanpa mengenal agama dan kefahaman.

Kejahilan menjadi pintu kegelapan
Sekiranya perbincangan tentangg HUDUD itu untuk memartabatknnya,maka Awwahah suka sekiranya kita duduk berdiskusi agar hukum ini dilaksanakan..

Namun,sekiranya hanya utk menemplak dan menghina hukum HUDUD,maka beringatlah...

Kejahilan seseorg itu lebih terserlah daripada tutur katanya..

Boleh jaminkah,merendahkan hukum Allah itu adalah selayaknya wahai org yang menentang??

HUDUD bukanlah sesuatu hukuman yg kejam dan zalim terhadap seorang pesalah itu,akan tetapi,hukum itu lebih kepada keadilan dan ketenteraman masyarakat sekelilingnya..

Saya datangkan contoh dalam kes mencuri:
Siapa kata potong tangan bg sipencuri tidak wajar?..kerana pasti sipencuri akan kembali mencuri setelah dipotong tangannya?saya petik dr komen Dr Masyitah...maaf ye,sangat jelas kedudukan ilmu seseorg itu boleh dinilai dari tutur katanya.

Untuk menghukum juga perlu kepada siasatan,apabila sampai tahap perlu pemotongan,maka perlu dikaji lagi,apakah jenis curiannya,dan banyak lagi kajian..tidak semudahnya HUDUD itu untuk menghukum tanpa pemenuhan syarat yang munasabah.

Sebilangan manusia yg bukan beragama Islam juga turut mengkaji apa itu HUDUD.Malah,mereka menyokongnya.Sehubungan itu,mana letaknya kedudukan seseorang umat Islam itu sekiranya,kita jauh dari pengetahuan tentang HUDUD..maaf ye,saya tak suka orang berdebat sesuatu,dan die tak tahu apa-apa langsung tentang isu yang didebatkan.

Objektif hukum HUDUD adalah untuk:
1-mengajar si pesalah.
2-menjadikan iktibar kepada masyarakat sekeliling dari melakukan kesalahan tersebut.
3-meletakkn ketenteraman dlm diri sipesalah,masyarakat dan negara itu sendiri.

Terima kasih bg yang sudi membaca..setiap patah kata diatas adalah pandangan saya,dan saya akan bertanggujwb untuk setiapnya...

(^_^)

Khamis, 15 September 2011

♥ TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS ♥


Semenjak dua menjak ini,ramai juga sahabat Awwahah yang telah mengikat diri mereka dengan ikatan halal antara lelaki dan perempuan iaitu PERKAHWINAN...termasok baru-baru ini,Awwahah juga telah menghadiri walimah lecture Awwahah...




Barakallahu lakum wa baraka 'alaikum wa jama'a bainakum bilkhoir..(^_^)

Baiklah..sukacitanya,Awwahah nak menghadiahkan sedikit pesanan dan peringatan daripada Ustaz Masyhur(terkenal) kita buat sahabat Awwahah ini..JUGA!!sahabat Awwahah yang masih single lagi..semoga kita mengambil ilmu ini sebagai persediaan awal.InsyaAllah lakukan yang baik akan peroleh effect yang baik.
♥ TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS ♥

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.


7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.



10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.





╔══╗
╚╗╔╝
╔╝(¯`v´¯)
╚══`.¸. ALLAH..
Bila mata bertemu mata,bermulalah cinta pandang pertama..
Bila hati bertemu hati,mula lah cinta bersemi..
TAPI,..bila dahi bertemu sejadah..itulah CINTA ABADI..
Orang yang mencintai Pencipta,pasti akan mendapat cinta orang yang mencintai Penciptanya juga.

Selasa, 13 September 2011

Allahu Akbar!!!

Hari ini,..saya merancang untuk keluar berjalan bersama adik dan Kak Nina untuk menyelesaikan hutang janji pada mereka yang dah semakin membasi dan menjerut dihati..Maka,hari ini..janji-janji itu akan saya lunaskan.

Sebelum keluar,pastikan diri,kenderaan dalam keadaan baik dan sihat..

Ok,pertama!.....
Basuh BOY FRIEND(kereta).........
SIAP!

Then!....
Pemeriksaan asas pada BOY FRIEND(kereta)..............
minyak OK!....

air OK!

Setelah bermandi peluh menyuci,masa untuk rehat dan bersarapan.......(^_^)

*******************
Tit..tit...(bunyi message)

"Yunk!jadi tak keluar petang ni?"

Saya terus mereply.."Jd,adik saya on the way balik sekolah."

Bingkas saya bangun mempersiapkan diri setelah bermalasan menanti waktu.

*******************
"Ok Nurul,baca doa naik kenderaan"

Kak Nina menambah,"Ha'a..kak Nina nak dengar Nurul baca doa"

Alhamdulillah perjalanan lancar...walaupun 2,3 kali berhenti di bahu jalan dek kerana tersesat.
*******************
"Ok,dah beli tedy bear,dah beli buku,...dah boleh balik"

"Mm!..."jawapan pendek dari kak Nina sambil dianggukkan sedikit kepala tanda bersetuju.

Hampir 3 jam kami berlegaran di PKNS Bangi,..akhirnya,kami buat keputusan untuk meninggalkan bangunan ini dengan rasa puas dan gembira kerana tujuan dapat dicapai walaupun tak semua barang dapat dibeli seperti yang dirancang.
*******************
"Hahahahha"........hilaian tawa saya dan kak Nina yang memecah kesunyian kereta dek kerana cerita lucu yang dikongsikan.

Kegembiraan begitu dirasai apabila dapat keluar berjalan mengambil angin baru setelah lama terperuk dengan masalah yang menghimpit didada.

Namun..........
kegembiraan itu tak lama..........
Allah datangkan lagi ujian.....
Bagi memperingati diri.....

Kereta semakin laju meluncur jalan dek kerana risau maghrib menjengah.
Di Traffic Light....mata saya terus-menerus menjeling meter kelajuan kereta di dashboard.Bacaannya 100k/j
"Hmm..hijau lagi"omel hati..
Tanpa disangka...KUNING!!??

"Allahu Akbar!!!!"getur saya dalam hati...tanpa berfikir panjang,kaki pantas freekan gear dan menekan brek sekuat tenaga........

EEEEAAAAAAKKKKKK!!!!!

Bunyi tayar kereta tersungkur mencium tar disambut asap yang berkepul dek kerana haba yang terhasil.

"Cepat tekan lampu kecemasan!"arah kak Nina.

Kereta selamat berhenti walaupun stereng terlepas kawalan untuk seketika waktu.

"Alhamdulillah..kita selamat,tak ada yang cedera."luah kak Nina.

"kereta boleh jalan?"tambah kak Nina kerisauan.

"Boleh.."

Allahu Akbar...hati langsung tiada kata.Tersingkap sejarah lama...Persoalan menerjah di benak.

"Kenapa tak ambil pengajaran?"
"Tak kan sejarah nak diulang?"
"Kau impikan mati dijalan raya atau mati syahid kerana Allah?"

Kepala terus berlegar dengan persoalan yang tiada jawapan...
*********************
tit..tit (bunyi message)

"Dah sujud syukur yunk??:-) terima kasih bawa pergi jalan"

Saya terdiam..kenapa hati masih kaku untuk menangis kesyukuran?..

"Kemana pergi perasaan SYUKUR?.."
"Allahu Akbar!..kenapa tiada tangisan syukur?...kenapa?..."akhirnya,..mata ini bergenang mengenang dosa..
********************
p/s:perjalanan yang penoh 'ibroh(pengajaran) dan menambah hibroh(pengalaman).
1)Tolonglah berhati-hati di jalan raya,ingatlah orang yang tersayang.Paling tidak pon,kasih lah pada nyawa sendiri.Hidup ini sekali..diakhirat sana yang selamanya.Cukup berbaktikah kita kepada ibu dan ayah?Cukup amalankah yang hendah dilaporkan kepada Allah diakhirat kelak?

2)Orang Islam itu,tidak akan terjatuh pada lubang yang sama 2 kali..Jadikanlah esok lebih baik dari hari ini.

Selamat bermuhasabah~

Isnin, 12 September 2011

علوم الحديث (STAM) I

Imbasan secara ringkas mengenai علوم الحديث diperingkat STAM

Pengertian الحديث itu sendiri ialah = Sandaran kepada UCAPAN, PERBUATAN, SIFAT, dan TAQRIR(persetujuan) Nabi Muhammad Salallahu 'alaihi Wasalam.

Antara Mustholahat Hadith(Istilah-istilah Hadith) ialah:


السند =
Orang yang meriwayatkan Hadith

الإسناد =
Penceritaan orang yang meriwayatkan Hadith

المتن =
Lafaz Hadith

المسنَد =
Apa yang menghubungkan antara orang-orang yang meriwayatkan Hadith

المسنِد =
Orang yang meriwayatkan Hadith dengan penceritaan periwayatan Hadith

المخرّج =
Orang yang menyebut periwayatan Hadith.(cth: Imam Bukhari)

المخرج =
Orang yang meriwayatkan Hadith secara رواية (lafaz Hadith sahaja)  dan دراية (pemahaman mengenai Hadith)

bersambung...


Khamis, 8 September 2011

Ya Allah..Kerasnya Hati Dia.......

Daripada Ibn Umar,Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasalam bersabda:"Jangan terlalu banyak bicara selain menyebut nama Allah.Sebab mereka yang banyak bicara selain menyebut nama Allah akan meNGERASkan HATI.Sesungguhnya manusia yang paling jauh dari daripada Allah ialah pemilik HATI yang KERAS"(Riwayat At-Tarmizi)

(Di Tikar Makan)

Setelah selesai makan,masing-masing bersurai menyambung urusan mereka.Tinggallah Mak Cik Ani,Kakak(anak sulung Mak Cik Ani) dan ibu Solehah masih merehatkan kaki dan berbual perihal keluarga.

Mak Cik Ani : Kak,tolong simpan lauk-lauk ni kat atas meja.

Kakak : Ok..(itulah trademarknya apabila diperintah)

Mak Cik Ani : Tudungkan sekali..(dan meneruskan bualannya.)

Datang Solehah ke tikar sambil berkedudukan mencangkong.Tangannya pantas mengambil gelas dihadapannya untuk dituangkan air dari jag yang masih sejuk dek kerana dahaga yang dirasai tanpa mengendahkan pandangan hairan Mak Cik Ani.

Mak Cik Ani : Ya Allah..Solehah,cuba duduk elok-elok.Tak manis anak dara duduk macam tu.

Solehah : ...(air ditangan terus ditegukkan tanpa mengubah kedudukannya menandakan hatinya yang tak suka diteguri.)

Mak Cik Ani : Nanti orang kata tino gaghek.

Dek kerana panas hati dengan teguran Mak Cik Ani,Solehah berlalu sambil dikuatkan hentakan kakinya.

********************

(Di Dapur)

Sewaktu Kakak sedang menyuci pinggan.Tiba-tiba Mak Cik Ani datang dan menyuit lengan anak gadisnya itu.

Kakak : Eh(reaksi yang sedikit terkejut),ibu...Kenapa?(meneruskan basuhannya)

Mak Cik Ani : Geramnya ibu.....!(menunjukkan reaksi mukanya yang sangat marah)

Kakak : Sabarlah..(memahami luahan hati ibunya dek kerana tingkah Solehah yang KERAS HATI apabila ditegur)

Mak Cik Ani : Kenapa ibu marah sangat ni ha? Ibu tak pernah rasa geram macam ni kat kamo semua macam ibu geram kat Solehah ni.

Kakak : Sabarlah ya...Ibu dah buat yang betul.Ibu pun dah tegur dia banyak kali kan.Dia tu ja yang tak nak dengar.Sabar lah.

Mak Cik Ani : Tadi,ibu berselisih dengan dia..huh!langsung tak nak pandang muka ibu ni..marah sangat agaknya bila ibu tegur..

Kakak : Nak buat macam mana.Dia duduk di K.L tu.Dengan persekitaran yang macam tu.Ni,kita jumpa dia kadang-kadang jer..Sabar je lah ibu.InsyaAllah suatu hari nanti dia akan jadi baik.Kita kene lah selalu-selalu sebut nama dia tu(Solehah)..Kan doa tu.Nanti-nanti dia baiklah.

Mak Cik Ani : Hmm..Ye lah..(sambil melepaskan keluhan panjangnya)

Astaghfirullahala'zim..tak tahu bagaimana untuk mengatasii orang sebegini.Mana taknya.Setiap kata kita semuanya salah,dia je yang betul..Betul tak?..tipu lah kalau salah..bukan budak ni sahaja yang Awwahah dah jumpa.ramai lagi..

Apakan daya kita untuk mengubah diri orang lain..Kerana untuk berubah,seseorang itu perlu kepada tekadnya niat.Dan niat itu datang dari hidayah(petunjuk) Allah.Manakala,hidayah(petunjuk) itu milik Allah.Selagi Allah tidak berkehendak hidayah(petunjuk)keatas seseorang itu,tiada siapa yang mampu mengubahnya.

Kenapa ya KERAS sangat HATI dia?

Seperti Hadith diatas,Nabi menerangkan bahwa sesiapa yang banyak berbicara dan dia tidak menyebut nama Allah,Maka hatinya akan keras.

Ketahuilah sahabat,apabila hati kita keras,maka kita tidak akan gentar atau goyah saat melakukan dosa dan maksiat.Apabila ini terjadi,maka tenggelamlah kita dalam kenikmatan dunia yang sia-sia.

Faktor-faktor yang sering kita lakukan sehingga menggelapkan hati ialah:
1) selalu melakukan dosa kecil.
2) melihat kekurangan orang lain dan membanggakan kelebihan diri sendiri.
3) tidak suka menghadiri ceramah ilmu.
4) jarang membaca Al-Quran.
5) berkawan dengan masyarakat yang juga keras hati.

Sahabat-sahabat..marilah kita sama-sama menjadikan faktor-faktor yang sering ini sebagai asing.Asing dari hati dan pemikiran kita.Agar kita jauh dari keKERASAN HATI.

Sesungguhnya,HATI yang KERAS adalah sifat-sifat ahli neraka.Sepertimana entri Awwahah sebelum ini.
Al-Quran penenang jiwa..(^_^)

Selamat beramal dan bermuhasabah~

gaghek=gadis yang terok(loghat kelantan)

Rabu, 7 September 2011

Sifat Ahli Neraka dan Ahli Syurga


Daripada Harithah bin Wahb:Bahawa suatu hari Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasalam bersabda kepada para sahabatnya yang bermaksud :"Mahukah kamu semua aku beritahu(sifat-sifat) ahli SYURGA?" Para sahabat menjawab: "Ya".Baginda bersabda lagi : "Setiap orang yang lemah dan dilemahkan(da'if mutada'af).andainya dia meminta kepada Allah,nescaya Allah akan mengabulkan permintaannya.Mahukah aku beritahu kepada kamu (sifat-sifat) ahli NERAKA?Setiap orang yang suka bertengkar('utlu) berlagak (jawwaz) dan sangat sombong (mustakbir). (Riwayat Al-Bukhori dan Muslim)

Penerangan Hadith:
1)Nabi Muhammad Salallahu 'alaihi Wasalam mengkhabarkan kepada kita tentang sifat ahli SYURGA dan sifat ahli NERAKA supaya kita bermuhasabah,berfikir dan merenung akan diri kita.Sifat yang manakah menjadi pilihan kita?Adakah kita ingin menjadi yang lemah dan dilemahkan atau yang tinggi dan ditinggikan?

Jangan terburu-buru memilih.Teruskan membaca (^_^)..

2) Apa yang dimaksudkan dengan lemah dan dilemahkan?

Maksud lemah dan dilemahkan(da'if mutada'af) ditelusuri dalam beberapa tafsiran.Antaranya ialah:
>Orang yang fakir dan dihina.(Tafsiran oleh para Ulama' termasuk Imam Al-Nawawi dan Al-Hafiz Ibn     Hajar)
>Orang yang memiliki hati yang halus,lembut dan tunduk tawaduk kepada keimanan.(Tafsiran Al-Qadi 'iyyad)
>Orang yang melepaskan diri daripada keupayaan dan kemampuan sebanyak 20-50 kali setiap hari(Tafsiran oleh Ibn Khuzaimah)

Imam Syafie ada mengatakan bahawa:"lemah merupakan sifat manusia yang paling jelas.Sesiapa yang selalu menyedari sifat ini,dia akan memperoleh istiqamah(tetap hati) kepada Allah Azzawajalla.

3) Sifat-sifat ahli neraka:
>kasar ucapan dan perbuatannya.
>suka bertengkar.
>enggan mengalah dan mengaku kesalahan diri.
>apabila diingat dan dinasihati,segera menunjukkan reaksi marahnya.

"Manusia yang paling Allah benci ialah orang yang sangat kuat bertengkar"(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

>sangat angkuh dan sombong.Terutama dalam berpenampilan dan gerak-geri.

Daripada Zaid bin Aslam,Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasalam bersabda :"langit menangis melihat hamba yang diberi kesihatan badannya,dilapangkan perutnya dan diberi kenikmatan dunia,namun dia sangat zalim sesama manusia"(Riwayat Jarir al-Tabari,sanad mursal)

p/s: Janganlah sahabat kecewa dan berduka apabila perwatakan kita lebih cenderung kepada ahli NERAKA.Terutamanya,apabila dikatakan suka bertengkar,kasar ucapan,enggan mengalah dan antara sifat-sifat yang dinyatakan diatas.Kerana kita ini manusia yang tidak sempurna.Oleh itu,marilah kita berusaha untuk menjadi sempurna.Sempurna dalam memenuhi sifat-sifat ahli SYURGA dan berusaha menjauhi sifat-sifat ahli NERAKA.

Kerana sifat ahli NERAKA itu datangnya dari hati-hati orang yang berpaling dari mengingati mati.InsyaAllah,dengan mengingati mati,hati dan nafsu kita mati untuk melakukan maksiat.

Selamat bermuhasabah dan bermujahadah~ 

Isnin, 5 September 2011

Apabila diLeteri

"Apa kata kau diam jer..nanti ibu kau diamlah tu"Nasihat Husnuzon kepada Su'uzon.

"Nak diam macam ner nyer..sakit hati aku dengar leteran ibu.."Luah Su'uzon.

"Ibu leterkan tu sebab kesalahan yang kau lakukan tadi.Elok lah kau dileteri aka diteguri oleh ibu."

"..."

"Lagi pun,teguran itu perlu untuk memperingati diri.Terkadang kita buat salah,dan tak terasa kesalahannya.Maka,perlu diingatkan dan ditegur.Inikan pula apabila ditegur ibu.Sebagai ibu yang sememangnya memiliki perasaan kasih dan sayang yang tersangat kepada anaknya,pasti teguran itu perlu supaya anaknya tidak tersalah tingkah dan pilihan.Kerana ibu itu sayang dan kasih melihat anaknya  menderita sakit dimasa hadapan.Oleh itu,Ibu yang bijak akan menggunakan skill leterannya untuk menegur dan menasihat anaknya."

"Ya lah..tapi sakit hati aku dengar.."

"Biasalah...yang benar itu memang pahit.Kerana kepahitan itu yang mengajar kita menongkah kehidupan untuk yang kehadapan.Sikit jer tu.Kau diamkan jer bila ibu berleter.Cuba fahamkan setiap kata wasiatnya itu.Pasti terselit harapannya pada kau."

"Nak diam itu yang payah.Terkadang muka ni berkerut bila dengar jer leteran..dah panjang muncungnya."

"Hahaha..kau nih.." Luahan Su'uzon terasa bagaikan selorohan dipetang hari.."Itu lah..aku cakap.Diamkan dulu..kemudian cuba sabar..dan ikhlaskan hati untuk mendengar."

Petikan Hadith:
antara adab yang baik:'berdiam sekiranya tidak mampu berkata baik.'

"Bila dileter,mula lah hati bergelojak untuk membalas menegakkan benang yang basah.Maka,dalam hati itu pasti akan berdebat untuk mengeluarkan kata-kata amarah dengan leteran ibu.Jadi,kan baik sekiranya kita ikut saranan Nabi 'alaihisalam iaitu berdiam.Sekiranya kita diam..maka,akal akam mula berfikir.Saat berfikir itu,cuba muhasabah diri.Pasti kita akan sedar saat itu,bahawa leteran ibu itu benar.Dan perlu dibenarkan."

"Maknanya,bila kita rasa benar leteran ibu,pasti kita ikhlas dan tak akan mencebik muka?"

"Ya..dan kau.."belum sempat dihabiskan kata.

"Astghfirullah...aku banyak buat salah pada ibu.."rintihnya mengenang dosa.
__________________________________________________________________
p/s:
1)JANGAN sesekali meletakkan leteran ibu sebagai radio rosak.Kerana pesanan dan teguran ibu itu datang dari hatinya.Dan ibu terlebih dahulu merasai derita dunia ini.Jadi,apa salahnya kita menuntut pengalaman dari oarang yang telah berpengalaman.Carilah keredhaan ibu supaya kita berjaya dan selamat dunia dan akhirat.

 رضى لله في رضى الوالدين
Keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa 

2)Ingatlah kepada sahabat kita yang tiada ibu.Tiada tempat bermanja,berkongsi kisah duka,berkongsi bahagia.Mereka sangat dahagakan leteran ibu.

Adakah kita nak tunggu sampai leteran itu menjadi kenangan?Maka,berbahagialah dengan leteran itu.


Bahwa leteran itu,adalah azimat kehidupan dan tips kejayaan.

Jumaat, 2 September 2011

Cinta Allah itu ABADI

Terimalah video lagu Akan Ku Jumpa oleh Azfar

Cinta Allah itu Hakiki..
Abadi..
Suci..
Menyuluh seluruh hati..
Bahgia hanya setelah memiliki cinta ini..



"Bismillahirrahmanirrahim..saya lepaskan dan bebaskan awak dari ikatan khitab ini"

"Allahu Akbar!"luluh hatiku..saat ini,waktu ini,hanya nama Allah yang ku agung-agungkan kerana takot hati terpesong untuk kecewa.Kecewa kepada cinta manusia.Takot Allah akan palingkan hati ini untuk tetap menongkah hidup.

Aku mendiam tanpa membalas pesanan ringkasnya(sms) itu.Kerana hati sangat sibuk berdebat sesamanya.Hak dan Batil masing-masing berlumba mengeluarkan hujahnya,agar akal mampu menerima.Akal sama sekali tiada arah saat itu.Keliru untuk mengaku perasaan sayu dan syahdu..

"Ah......"bentak ku dalam hati.Terlalu rimas dengan bisikan Hak dan Batil.Sampaikan akal tak mampu menilai yang realiti atau fantasi.
___________________________________________________________________________

Begitulah sketsa hati saat jatuh mencium dosa.Menampakkan cinta Illahi yang kedua.Mengagungkan cinta manusia.Padahal cinta Allah itu wujud sejak azali(tiada permulaan dan tiada pengakhiran) dan ia abadi(tiada pengakhiran).

p/s:sekadar renungan

Sabtu, 27 Ogos 2011

Benarkah????



Benarkah kita sudah berjaya dan berhari raya?...


Berhari raya dari belenggu dosa-dosa?...

Berhari raya dari nista yang menenggelamkan cinta(cinta Illah)?..

Berjaya hati yang meninggikan cinta(cinta Rabb)?..


dan sejarah mengiringi,memberi ruang kita merasa aman MERDEKA..

Merdekakah Negara kita?

Merdekakah jiwa kita?

Merdekakah hamas(semangat) kita?

Merdeka itu bagi mereka yang berjaya menjawab semua soalan ini dengan berkata 'Ya'..

Maka,ucapan selamat berhari raya untuknya.

ucapan tahniah menggunung untuk dirinya.

ucapan barakallah(mendapat keberkatan Allah) kerana kemerdekaan dirinya. 



Ketahuilah,rahsia jawapan itu,hanya Allah yang tahu...
akan tetapi,
perubahan jiwa,raga dan spirit itu dipantulkan oleh cerminan-cerminan.
cerminan itu,menjawab persoalan dihati.
dan jawaban itu,mampu dikenalpasti.
dan Allah Maha Luas IlmuNya,
Maha Mengetahui..

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri



dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 54



Rabu, 24 Ogos 2011

Purdah untuk TIDAK diPandang atau untuk diPANDANG

Baru sebentar tadi,ibu Awwahah melepaskan keluhannya tatkala teringat akan sebahagian muslimah yang berani menggunakan tona warna terang atau berbeza antara warna purdah dan tudungnya.
Gambar Hiasan Semata-mata

Ya,saya hanya berdiam kerana tiada kata untuk menyokong atau menidakkan kenyataan itu.Sebenarnya,masalah ini menjadi perbincangan yang patut dan perlu kepada saudara muslimah Awwahah sekalian.Nampak agak remeh kan.Namun,disebalik keremehan itulah yang perlu kita titikberatkan.

Saidatina Aisyah RA berpesan:
"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak dipandang dan tidak memandang"

Srikandi Islam yang cantik rupawan ini,malah baik ilmunya dan menjadi ikon kaum Hawa dulu kini dan selamanya sendiri berpesan akan azimat ini. Pesanan ini untuk menegaskan bahawa,"SEBAIK-BAIK"bermaksud  penekanan kepada wanita-wanita yang berusaha menjadi baik,haruslah dan mestilah orang yang berusaha untuk tidak dipandang dan tidak memandang.

Tidak dipandang adalah membawa maksud,tidak menjadi perhatian kaum ajnabi(lelaki tiada pertalian darah) secara syahwat ataupun tanpa nafsu syahwat.

Tidak memandang pula membawa maksud,menundukkan pandangan daripada melihat ajnabi(lelaki tiada pertalian darah) dan perkara yang berupa maksiat.

Ok,kembali kepada maslahat(masalah) purdah untuk diPANDANG atau untuk TIDAK diPandang.

Masalah yang menjadi keluhan ibu Awwahah dan seluruh muslimat yang sedar ialah,sebahagian sahabat muslimah yang berani menampilkan diri dengan tona warna yang menjadi daya penarik orang sekeliling untuk diPANDANG.

Tidak Awwahah menghalang pemakaian purdah.Malah,Awwahah menggalakkan untuk istiqamah(tetap hati) dalam pemakaiannya bagi sahabat muslimah yang memang memakainya.InsyaAllah

Akan tetapi,Awwahah suka untuk menegur kepada pemakai yang menonjolkan tona warna purdah yang berbeza dengan tudung sipemakai.Kerana,pemakaian purdah ini,dasarnya adalah untuk tidak diPandang akan kejelitaan wajah yang mampu menaikkan syahwat ajnabi(lelaki tiada pertalian darah).Atau lebih mudah adalah supaya tidak menjadi perhatian awam.Namun,sekiranya pemakaian purdah itu sendiri menjadi perhatian,maka tujuan asalnya telah terpesong sama sekali.Malah,akan menimbulkan fitnah kepada sipemakai itu sendiri.

Oleh yang demikian,sebagai wanita yang berusaha untuk menjadi"SEBAIK-BAIK"wanita seperti yang dipesan oleh Saidatina Aisyah,maka perlu dan wajiblah kepada kita untuk berusaha agar tidak dipandang dan juga tidak memandang kepada yang maksiat itu.Supaya kita,terselamat dari fitnah-fitnah dunia dan mengharumkan nama baik muslimah itu sendiri.

"Wanita itu adalah perhiasan dunia.Dan SEBAIK-BAIK perhiasan adalah yang solehah"


Tak Nak Tona Warna Macam nih..Cari yang Hijau Juga tau!
Solehah itu bermaksud baik.Iaitu SEBAIK-BAIK wanita.Dan untuk menjadi yang "SEBAIK-BAIK" wanita ini,perlunya kepada usaha untuk TIDAK diPandang dan TIDAK MEMandang.

p/s:selamat bermuhasabah dan bermujahadah

Isnin, 22 Ogos 2011

Tazkirah GANGGU Ibadah Tarawih?

Astaghfirullahal'azim...kenapa pengisian ilmu sebegini dianggap masalah? dan kenapa mesti menjadi isu?
Memang tak masuk akal untuk dipersoalkan.Awwahah sangat-sangat marah bila terdengan luahan seorang ahli jemaah yang mengadukan masalah ini di media.Katanya:"Tazkirah ini akan mengganggu urusan ibadah Tarawih kami.Bagi orang yang ada urusan akan melewatkan penyelesaian solat Tarawih"..

Benarkah ia mengganggu? Yang dikatakan Takirah(peringatan) itu mengganggu proses ibadah?

Sungguh tak logik.Sangat-sangat terkilan.(astaghfirullah 3x).Awwahah dah terlalu marah sehingga menampakkan diri ini lebih baik.Astaghfirullah.Ya,mungkin kita perlu selidik kenapa seorang jemaah atau beberapa orang jemaah terbabit mempertikaikan Tazkirah sebagai pengganggu ibadah Tarawih.

Penilaian Awwahah daripada kata-kata jemaah terbabit.Katanya:
1)Selepas 4 rokaat Tarawih,ada selingan tazkirah.Akan melambatkan penyelesaian solat Tarawih.
2)Orang yang ada urusan akan kelambatan.
3)Pengisian Tazkirah ada menyimpang ke arah politik.

Ok,sekarang Awwahah akan nilai dari pandangan Awwahah sendiri.
1)         Alhamdulillah si jemaah terbabit masih mengimarahkan suasana masjid dengan menghadirkan diri untuk melaksanakan Solat Tarawih iaitu solat sunat yang  dituntut dibulan Ramadhan ini.
 
             Bismillah, wasalamu 'ala rasulillah(dengan nama Allah ,dan salam sejahtera keatas junjungan besar Rasul Allah Salallahu 'alaihi Wasallam)..... 

Sabda Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasallam yang bermaksud:
"Barang siapa yang mendirikan solat (solat sunat Tarawih) pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan KEIKHLASAN,maka Allah akan mengampunkan segala dosanya yang telah lalu"(Riwayat Muslim)

Barangsiapa yang ikhlas dalam melakukan ibadah Tarawih di bulan Ramadhan ini,maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.dan Awwahah doakan agar si jemaah tadi,ikhlas dalam melakukan ibadah Tarawih kerana Allah semata-mata.Dan sahabat,sekiranya kita IKHLAS kerana Allah,pasti tidak akan terdetik dihati untuk pertikaikan isu Tazkirah ini.Ini kerana Tazkirah itu itu sendiri yang membawa maksud,peringatan.Rasulullah sendiri bersabda dan meyakinkan mafhumnya:
كل بني آدم خطائون وخير الخطائين التوابون
"Setiap anak adam pasti melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang ynang melakukan kesalahan ialah orang yang bertaubat"(Riwayat Ahmad)

Ya,setiap manusia itu akan melakukan kesalahan.Manusia atau dalam bahasa arabnya الإنسان dari kata dasarnya ialah نسي yang bermaksud lupa.Tidak akan lari dari melakukan kesalahan kerana sifat lupanya.Bermakna,benarlah hadith nabi diatas.Oleh kerana sifat manusia itu sendiri pelupa,maka perlu keatas setiap kita untuk saling di PERINGATkan.Iaitu,TAZKIRAH..

Kerana sebab musabab ini Awwahah tidak boleh menerima baik alasan yang diajukan oleh jemaah tersebut.Kenapa perlu dibiarkan diri,hati dan akal kita yang zahirnya akan terlupa untuk tidak diingatkan.Janganlah menjadi orang yang bodoh sombong.Bodoh kerana tidak mahu diperingatkan dan sombong kerana menganggap dirinya tidak akan pernah lupa.Na'auzubillah(Kami memohon perlindungan dari Allah)

2)      Urusan apa yang begitu penting di malam hari?..Ya mungkin sahaja urusan dunia?atau urusan mengabdikan diri kepada Allah secara individual(perseorangan)?

        Tidak dinafikan,urusan dunia kini,perlu diselaraskan dengan urusan akhirat.Supaya kita beroleh kejayaan didunia dan akhirat.Akan tetapi,isu Tazkirah ini bukan salah satu masalah untuk dipertikaikan.Ya,kerana..setiap orang perlu makan.Betul? Kenapa hanya jasmani(tubuh badan) yang dititik beratkan.Dan rohani(hati) tidak diambil berat?.Sampai waktu makan,mesti kene makan.Sebab itu adalah rutin harian seorang insan.Malah,sekiranya lambat,pasti perut akan berdendang meminta makanan.Begitu juga hati.Hati adalah akar kepada tubuh seseorang manusia.maka,perlunya hati ini kepada makanan supaya kita ini,sihat rohani dan jasmani.Dan makanan rohani itu adalah peringatan.

3)     Untuk yang ini.Awwahah tiada komen.Sekiranya Awwahah ditempat jemaah terbabit,Awwahah akan mengambil langkah untuk mendengar dan menilai.Kerana,kita ini selalunya membuat keputusan sesuatu itu tanpa menilai.Jadi,sebagai anak negara Malaysiia yang mengimpikan negara yang aman makmur,setiap peluang itu di ambil.Jadi ceramah politik pun perlu diambil peduli.Supaya,kita tidak salah pilih pemimpin yang akan memimpin Negara.Yang ini,Awwahah tak mahu cakap lebih.Takot tersalah cakap nanti.hihihi...

Baiklah,kita sama-sama muhasabah diri supaya isu ini tidak berbangkit lagi.

p/s:selamat bermuhasabah


sumber:berita di TV 3


Ahad, 21 Ogos 2011

Kasih,...Aku SAYU

Assalamualaikum sahabat sekalian..Macam mana proses Islah Nafsi(pembaiki Diri)setakat ini?InsyaAllah,yang terbaik telah sahabat-sahabat lakukan.(^^,)...Awwahah doakan kita tidak pernah putus asa untuk berusaha mendapatkan perhatian Allah,malah berusaha untuk mendapat pengampunan daripada Allah.Allahu Sami'un 'alim(Maha Pendengar,Maha Mengetahui)..

Jujurnya,Awwahah merasa sangat sayu ditambah pula masalah-masalah dunia yang menghimpit hati,Awwahah semakin sayu..ya,saya semakin sayu

Kasih,


Semakin ku rasakan SAYU itu
 SAYU yang tak dapat ku nyatakan.
yang hanya mampu ku luahkan 
dengan linangan air mata syahdu

Kasih,
Dulu,penantian ini,ku damba..
ku impi setiap masa
ku rai saat tiba kedatanganmu

Kasih,
Saat penantian ini Allah kabulkan.. 
Aku bahagia dalam sujud syukurku
Aku bahagia melayani hidup beribadah menelusurimu

Tetapi,
Semua ini bakal berpenghujung..
kerna tiap pertemuan itu..
merasai perpisahan..
dan aku seakan SAYU

Kasih,
 SAYU itu kembali
dalam perhitungan untuk melepaskanmu.
Sayu itu kembali
 untuk meniti sisa-sisa hidup ku menelusurimu

Kasih,
Kau sering ku nanti dalam doa,
kedatanganmu ku rai dalam sujud ku
Pemergianmu ku tangis dalam sedu malam ku..

Maka,
Ku persiapkan diri ini peroleh kenangan tika menelusuri mu
Ku peringat diri untuk menghargai setiap waktu dengan mu

Kasih,
Ku bertekad satu..
agar pemergian mu tiada sesal bagi ku
agar pemergian mu melahirkan aku 
yang jauh lebih baik dari perpisahan yang dulu.

Kasih,
semakin hampir waktu itu,
semakin Sayu meneman pilu.
Namun,ku pasrahkan itu.
Ku kuatkan qalbu
Dalam penantian ku 
untuk pertemuan yang baru..

Nukilan buat kekasihku RAMADHAN...

Kerana Awwahah tahu,bukan Awwahah sahaja merasainya,malah sahabat-sahabat juga.InsyaAllah,kita titipkan setiap sisa-sisa beberapa hari ini,untuk Qiyamullail padanya,agar peroleh malam itu,malam yang dikenali sebagai malam seribu bulan..malam LAILATUL QADAR.Marilah kita sama-sama mengejarnya.


p/s:selamat beramal dan selamat berpuasa

Isnin, 15 Ogos 2011

Alamak...dah masok fasa ke 2..macam mana ea?

"Hari ni jer dah terlepas beberapa amalan.Dah masuk fasa ke 2.Kenapa hati masih tak berubah-ubah?"

"Malunya diri ini...sekejap buat semua rutin amalan,sekejap tertinggal..dah masuk fasa ke 2 ni,aku masih tak istiqamah(tetap) hati melaksanakan amalan.Macam mana ni?



Begitulah antara LUAHAN HATI orang yang sentiasa mahukan hari ini lebih baik dari hari sebelum-sebelumnya.Alhamdulillah..berbahagialah orang-orang sebegini.Kerana sesungguhnya,Allah sedang menjaga mereka.Allah sedang mendidik hati dan fikiran mereka.Allah sedang menguji iman mereka..Oleh itu,jangan pernah berputus asa.Kerana iman itu seperti roda.Sekejap berada diatas(penoh keimanan) dan sekejap berada dibawah(iman berkurang).


Jadi adakah IMAN Bertambah atau Berkurang?



Awwahah teringat akan kata-kata seorang Murrabi(guru) sewaktu di sekolah menengah.
Katanya: "Iman MANUSIA ni,ada naik dan turun.Iman MALAIKAT,tidak naik dan tidak turun.Manakala,iman NABI naik dan tiada turun"

Pesanan ini,Awwahah sampaikan kepada sahabat-sahabat semua supaya kita jangan mudah putus asa.InsyaAllah..





Hubungkait TAQWA dengan IMAN 

Baru-baru ini,Awwahah ada mendengar pengisian ilmu di Radio Ikim.fm yang mana membincangkan tentang TAQWA.Akan tetapi,Awwahah tak dapat kenalpasti tajuk perbincangannya,dan sempat Awwahah merakam soalan dari salah seorang pendengar.

Soalan : "Ada seorang sahabat yang pernah BERZINA dan berTAUBAT.Namun,dia masih tak boleh menerima keberadaan suaminya.Cumanya,dia tetap melaksanakan rutin seorang suri rumah.Apakah TAUBATnya di terima?"
Ustaz : Tahniah kepada insan berkenaan,kerana kembali bertaubat kepada Allah.Terima atau tidak itu kerja Allah.Kita sebagai manusia,tidak mampu untuk menentukan sama ada diterima atau tidak taubat kita itu.Akan tetapi,kita boleh melihat penerimaan itu melalui sikap si pesalah.Sekiranya sikap si pesalah itu berubah kepada yang lebih baik,bermakna,taubatnya diterima.Begitulah sebaliknya.Taubat itu,bermakna seseorang itu insaf sebenar-benar insaf dan bertekad untuk tidak mengulang kembali dosanya.Maka,haruslah kita pastikan bagaimana tahap taubat kita.Jangan kita hanya mengungkap kata TAUBAT,tetapi tiada usaha untuk berTAUBAT.Berusahalah untuk peroleh TAUBAT NASUHA(sebenar-benar taubat) untuk diterima Allah,terampun dosa-dosa yang lalu dan peroleh keTAQWAan.

Begitulah langkah yang perlu diambil untuk kita peroleh keTAQWAan.

Seorang Ustaz yang mengajar di masjid berdekatan rumah Awwahah ada menyimpulkan FORMULA untuk peroleh TAQWA.Katanya : "Untuk peroleh KEJAYAAN,perlu mendapat IZIN Allah,Untuk mendapat IZIN Allah,kita perlu TAQWA kepada Allah,untuk perolehi TAQWA,mesti meNINGGALkan LARANGAN Allah dan meLAKSANAkan apa yang diPERINTAH Allah."

Apa itu IMAN? IMAN ialah membenarkan di hati, mengakui dengan lidah dan beramal dengan anggota.
Apabila seseorang itu berIMAN kepada Allah,bermakna dia akan membenarkan didalam hatinya dengan mempercayai akan Tauhid Uluhiyyah(keesaan),Tauhid Rububiyyah(kekuasaan) dan Sifat-sifat dan Nama-nama Allah.Dia juga akan mengakui dengan lidah iaitu mengucap 2 kalimah syahadah dan meninggalkan apa yang dilarang dan melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah.

Ya,apabila kita berIMAN kepada Allah,pasti,kita akan sukarela,bahagia,bersenang hati untuk melakukan FORMULA diatas.

Jawapan kepada Hati yang Tak Istiqamah(tetap)

Maka,perlu kepada setiap orang,Awwahah dan sahabat pembaca sekalian,berusaha untuk menjaga IMAN agar peroleh TAQWA dalam menggapai hati yang Istiqamah(tetap) di jalan Allah.Maka,jangan berputus asa,jangan berduka cita,kerana setiap ujian yang ditimpa kepada kita,menentukan keberadaan IMAN kita dalam roda kehidupan ini.

BerUSAHA untuk peroleh IMAN dan TAQWA

Mari kita recrut hati ini selagi masih berada dalam bulan Ramadhan ini.Jangan terus mengalah dan menyerah.Allah menguji kita diatas kemampuan kita untuk memperlihatkan USAHA kita memperoleh TAQWA kepadaNya.Kerana Allah akan menilai usaha kita itu walaupun sekecil zarah.

So,see the result after Ramadhan.

p/s : Selamat beramal dan semoga istiqamah dijalanNya.