Isnin, 22 Ogos 2011

Tazkirah GANGGU Ibadah Tarawih?

Astaghfirullahal'azim...kenapa pengisian ilmu sebegini dianggap masalah? dan kenapa mesti menjadi isu?
Memang tak masuk akal untuk dipersoalkan.Awwahah sangat-sangat marah bila terdengan luahan seorang ahli jemaah yang mengadukan masalah ini di media.Katanya:"Tazkirah ini akan mengganggu urusan ibadah Tarawih kami.Bagi orang yang ada urusan akan melewatkan penyelesaian solat Tarawih"..

Benarkah ia mengganggu? Yang dikatakan Takirah(peringatan) itu mengganggu proses ibadah?

Sungguh tak logik.Sangat-sangat terkilan.(astaghfirullah 3x).Awwahah dah terlalu marah sehingga menampakkan diri ini lebih baik.Astaghfirullah.Ya,mungkin kita perlu selidik kenapa seorang jemaah atau beberapa orang jemaah terbabit mempertikaikan Tazkirah sebagai pengganggu ibadah Tarawih.

Penilaian Awwahah daripada kata-kata jemaah terbabit.Katanya:
1)Selepas 4 rokaat Tarawih,ada selingan tazkirah.Akan melambatkan penyelesaian solat Tarawih.
2)Orang yang ada urusan akan kelambatan.
3)Pengisian Tazkirah ada menyimpang ke arah politik.

Ok,sekarang Awwahah akan nilai dari pandangan Awwahah sendiri.
1)         Alhamdulillah si jemaah terbabit masih mengimarahkan suasana masjid dengan menghadirkan diri untuk melaksanakan Solat Tarawih iaitu solat sunat yang  dituntut dibulan Ramadhan ini.
 
             Bismillah, wasalamu 'ala rasulillah(dengan nama Allah ,dan salam sejahtera keatas junjungan besar Rasul Allah Salallahu 'alaihi Wasallam)..... 

Sabda Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasallam yang bermaksud:
"Barang siapa yang mendirikan solat (solat sunat Tarawih) pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan KEIKHLASAN,maka Allah akan mengampunkan segala dosanya yang telah lalu"(Riwayat Muslim)

Barangsiapa yang ikhlas dalam melakukan ibadah Tarawih di bulan Ramadhan ini,maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.dan Awwahah doakan agar si jemaah tadi,ikhlas dalam melakukan ibadah Tarawih kerana Allah semata-mata.Dan sahabat,sekiranya kita IKHLAS kerana Allah,pasti tidak akan terdetik dihati untuk pertikaikan isu Tazkirah ini.Ini kerana Tazkirah itu itu sendiri yang membawa maksud,peringatan.Rasulullah sendiri bersabda dan meyakinkan mafhumnya:
كل بني آدم خطائون وخير الخطائين التوابون
"Setiap anak adam pasti melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang ynang melakukan kesalahan ialah orang yang bertaubat"(Riwayat Ahmad)

Ya,setiap manusia itu akan melakukan kesalahan.Manusia atau dalam bahasa arabnya الإنسان dari kata dasarnya ialah نسي yang bermaksud lupa.Tidak akan lari dari melakukan kesalahan kerana sifat lupanya.Bermakna,benarlah hadith nabi diatas.Oleh kerana sifat manusia itu sendiri pelupa,maka perlu keatas setiap kita untuk saling di PERINGATkan.Iaitu,TAZKIRAH..

Kerana sebab musabab ini Awwahah tidak boleh menerima baik alasan yang diajukan oleh jemaah tersebut.Kenapa perlu dibiarkan diri,hati dan akal kita yang zahirnya akan terlupa untuk tidak diingatkan.Janganlah menjadi orang yang bodoh sombong.Bodoh kerana tidak mahu diperingatkan dan sombong kerana menganggap dirinya tidak akan pernah lupa.Na'auzubillah(Kami memohon perlindungan dari Allah)

2)      Urusan apa yang begitu penting di malam hari?..Ya mungkin sahaja urusan dunia?atau urusan mengabdikan diri kepada Allah secara individual(perseorangan)?

        Tidak dinafikan,urusan dunia kini,perlu diselaraskan dengan urusan akhirat.Supaya kita beroleh kejayaan didunia dan akhirat.Akan tetapi,isu Tazkirah ini bukan salah satu masalah untuk dipertikaikan.Ya,kerana..setiap orang perlu makan.Betul? Kenapa hanya jasmani(tubuh badan) yang dititik beratkan.Dan rohani(hati) tidak diambil berat?.Sampai waktu makan,mesti kene makan.Sebab itu adalah rutin harian seorang insan.Malah,sekiranya lambat,pasti perut akan berdendang meminta makanan.Begitu juga hati.Hati adalah akar kepada tubuh seseorang manusia.maka,perlunya hati ini kepada makanan supaya kita ini,sihat rohani dan jasmani.Dan makanan rohani itu adalah peringatan.

3)     Untuk yang ini.Awwahah tiada komen.Sekiranya Awwahah ditempat jemaah terbabit,Awwahah akan mengambil langkah untuk mendengar dan menilai.Kerana,kita ini selalunya membuat keputusan sesuatu itu tanpa menilai.Jadi,sebagai anak negara Malaysiia yang mengimpikan negara yang aman makmur,setiap peluang itu di ambil.Jadi ceramah politik pun perlu diambil peduli.Supaya,kita tidak salah pilih pemimpin yang akan memimpin Negara.Yang ini,Awwahah tak mahu cakap lebih.Takot tersalah cakap nanti.hihihi...

Baiklah,kita sama-sama muhasabah diri supaya isu ini tidak berbangkit lagi.

p/s:selamat bermuhasabah


sumber:berita di TV 3


2 ulasan:

  1. Mmg agak keterlaluan klu semua nk se basic basicnye. huhu.. nnt pahala pon dapat basic spec je.. yg buat aduan ini sebenarnye keliru ibadah wajib dan sunat.. antara tazkirah dan tarawih due2 tu sunat yg dituntut. jd klu die ade hal PENTING la sgt tu buat jela. kat rumah boleh sambung balik tarawih.. ni semua nk jd mcm orang yg lakukan ibadah tp tak tau ape yg disebalik ibadah yg dibuat. ibadah mereka hanyalah sia-sia

    BalasPadam
  2. Hmm..tu yang Awwahah agak marah bila dgr kat TV tu.Hanya kerana dunia.

    InsyaAllah,kita sama-sama doakan dia peroleh hidayah.Amin

    BalasPadam

Apa pendapat sahabat?