Isnin, 8 Ogos 2011

Solat Dhuha

Solat Sunat Dhuha ini dilakukan pada waktu dhuha,iaitu... dari naiknya matahari pada pukul 7.30 sehingga jam12 tengah hari.

Solat sunat Dhuha ini dilakukan dalam 2 rokaat,4 rokaat dan boleh juga 8 rokaat..penting untuk Awwahah ingatkan,walaupun sedikit,pastikan kita Istiqamah..InsyaAllah(untuk diri ini juga,amin...)

Pada waktu ini,sebaiknya kita laksanakan solat Dhuha atau nama lainnya,solat sunat Awwabin.Solat Dhuha,adalah solat sunat yang juga dikenali solat untuk minta rezeki.Ini kerana doa khususnya juga bermaksud untuk meminta rezeki..hehehe..Pada sesiapa yang berusaha untuk mengekalkan pelaksanaan solat ini,InsyaAllah rezekinya melimpah dan Allah akan jaga.Maka,yakinlah pada Allah.(^^,)..

Niat solat Dhuha,pasti semua dah tahu.Tapi,Awwahah tetap nak tulis juga..hehe أصلى سنة الضحى ركعتين لله تعالى
maksudnya : sahaja aku solat sunat Dhuha dua rokaat kerana Allah Ta'ala.



Doa Khusus
اللهم إن الضحىء، ضحىءك والبهاء،بهاءك والجمال،جمالك والقوة، قوتك والقدرة،قدرتك والعصمة،عصمتك.
اللهم إن كان رزقي في السماء،فأنزله وإن كان في الأرض،فأخرجه وإن كان معسرا،فيسره وإن كان حراما،فطهره وإن كان بعيدا،فقربه.
maksudnya : Ya Allah,sesungguhnya waktu Dhuha itu,waktu DhuhaMu,kecantikannya adalah kecantikanMu,keindahannya itu keindahanMu,kekuatan itu kekuatanMu,kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah,jika rezekiku masih dilangit,turunkanlah da jika di dalam bimu,keluarkanlah,jika sukar,permudahkanlah,jika haram,sucikanlah dan jika jauh,dekatkanlah.

Bertepatan hadith Nabi Muhamad Salallahu 'alaihi Wasalam yang telah diriwayatkan oleh sahabat Baginda Abu Hurairah katanya yang bermaksud :
"Kekasihku Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasalm telah berwasiat kepada ku 3 perkara aku tidak meninggalkannya iaitu : 
1)supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir dan 
2)supaya aku tidak meninggalkan 2 rokaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat Awwabin dan 3)berpuasa 3 hari daripada tiap-tipa bulan."(Riwayat Al-Bukhori dan Muslim)

Maka,jomlah kita sama-sama merebut peluang Dhuha ini..InsyaAllah,janji Allah itu pasti..mulakan rehat dipagi hari mu dengan melaksanakan solat Dhuha.Pasti kamu akan bahagia dengan kesannya itu.Allah Maha Pengasih,Maha Penyayang,Maha Kaya dan Maha Pemurah...^^,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa pendapat sahabat?