Rabu, 3 Ogos 2011

Mutawwif/fah yang Dihargai..(^_^)

Bakal-bakal MUTAWWIFAH bersama Ustaz Lukman Hakim
      بسم الله الرحمن الرحيم...
      الحمد لله رب العالمين،الرحمن الرحيم...
InsyaAllah hari ini,dgn izin Allah,Awwahah masih diberi nyawa untuk terus mengarang dan mencoret di papan blog ini untuk dikongsikn bersama sahabat2 pembaca yang dihormati sekalian.

Hari ini,Awwahah akan kongsikn kpd sahabat2 mengenai jati diri seorang insan yang dikenali sabagai MUTAWWIF/FAH..ok.Sebelum tu,siapa yang mengenali insan ini?sila anggukkn kepala(hihihi)..Baiklah,x mahu terus berteka-teki,Awwahah akan terangkan siapa MUTAWWIF/FAH dan apa hubungankait mereka dengan kita.

MUTAWWIF/FAH bermaksud orang yang membantu Jemaah Haji dalam melakukan Tawaf dan Sa'ie.

Bila disebut Tawaf dan Sa'ie,pasti sahabat2 dapat meneka tugas mereka.Yup,tugas mereka berkait rapat dengan para Jemaah Haji/Umrah.Baiklah,pastinya para2 haji dan hajah sekalian sudah mengenali siapa itu MUTAWWIF/FAH.Ok,kata nama lain bagi MUTAWWIF/FAH ialah,fasilitator atau pemudah cara.Sesungguhnya,para MUTAWWIF/FAH ini memainkan peranan yang hampir sama dengan fasilitator.

>Fasilitator pemudah cara adik2/teman2 dalam sesebuah program atau proses pembelajaran di sekolah/universiti.

adapun
> MUTAWWIF/FAH ini adalah pemudah cara para Jemaah Haji dalam melaksanakn rukun dan wajib haji/umrah  di Tanah Haram,Mekah.

bermaksud,para MUTAWWIF/FAH ini,tanggungjwb mereka lebih berat berbanding tanggungjwb fasilitator.
"Kita(MUTAWWIF/FAH) ini sebenarnya,membawa para2 Jemaah Haji yang byk dosa ini dtg ke Tanah Haram(Ka'abah),untuk basoh dosa2 mereka.Jd,kita kene memimpin mereka dengan bersungguh(dgn baik)",terang Ustz Lokman Hakim.Beliau merupakn Moderator Mutawwif dan juga adalah seorang MUTAWWIF yang cemerlang.

Dalam pendekatan lain kita boleh kata MUTAWWIF/FAH ini adalah sebagai seorang Da'ie(pendakwah).Dan sebagai seorang pendakwah,tugas MUTAWWIF/FAH ini amatlah berat.Kerana mereka:
1) Perlu membersih/membasoh hati2 bakal Jemaah sebelum ke Tanah Haram.
Itu,sudah semestinya.Berbalik pada ulasan Ustz Lokman tadi,para2 Jemaah ini,org yang byk dosa.Oleh itu,sebelum kita pandu Jemaah ini di Tanah Haram,maka wajiblah keatas MUTAWWIF/FAH itu untuk menyucikn hati2 para Jemaah serta membantu mereka membetulkan niat untuk mengembara k Tanah Haram.
2) Mengajar dan memimpin bakal Jemaah cara melaksanakan Ibadah Haji/Umrah.
Tugas ini, telah disenarai dalam beberapa peringkat Kursus Haji iaitu
  * Kursus Haji Bersiri-selama 4bln
Ustaz Lukman Hakim Hanafi
  * Kursus Haji Intensif-hanya 2 hari
  * Kursus Haji Khas- dalam 1 hari
  * Kursus Haji Perdana-dilakukan dlm bulan syawal
Melalui peringkat ini,MUTAWWIF/FAH bertanggungjwb penoh untuk menjelaskn dn menerangkan bagaimana melakukan ibadah haji yang Mabrur.
3) Berperanan dalam memberi khidmat nasihat kepada Para Jemaah di Tanah Haram.
Seperti yang kita dpti,di Tanah Haram,pelbagai pantang larang perlu dipatuhi.Dan rasionalnya lahkn..para Jemaah yg sama jiwa mcm kita dr kwsn yg sama mcm kita,tidak sesesak,selesa,mkn senang nk dpt,nk k tandas x perlu beratur,..pasti akan melalui suasana baru di Tanah Haram.Dan disini,peranan MUTAWWIF/FAH sebagai penasihat/penaik semangat/pendorong kpd para Jemaah utk tidak cepat melatah dn terus berusaha,menjaga hati agar peroleh haji Mabrur dn diredhai.Maklum saja,para Jemaah bukan yg semuanya seusia remaja atau muda belia untuk para MUTAWWIF/FAH arah itu ini.Oleh yg demikian,MUTAWWIF/FAH perlu sentiasa mengawal emosinya dlm mengawal emosi setiap Jemaah.

Selain itu,tugas MUTAWWIF/FAH diteruskan lagi selama di Tanah Haram sehingga pulang.Mereka boleh dilabelkn sebagai Bapa/Ibu kpd para Jemaah kerana mereka:
4) Berperanan sebagai Perawat Kecemasan di Tanah Haram.
Sebagai MUTAWWIF/FAH mereka perlu peka terhadap tahap kesihatan para Jemaah.Ini kerana,keadaan cuaca yang berbeza di Tanah Haram blh menyebabkan anti body para Jemaah sedikit terganggu dan dikhuatiri mengganggu proses Ibadah mereka.
5) Berperanan dalam menyediakan Makanan,Kenderaan,Penginapan,Kelengkapan, dan khidmat kaunseling kpd para Jemaah di Tanah Haram.
Para Jemaah akan meletakkan harapan kpd MUTAWWIF untuk memimpin mereka k tempat penginapan,menyediakan mereka juadah setiap hari serta akan menyediakn kenderaan utk mengangkut mrk ke tmpat tujuan mereka.Khidmat nasihat yang perlu diberiperhatian terutama dlm kes para Jemaah muslimat dlm maslah 'wanita' mereka dan juga memberi teguran atas kesilapan para Jemaah juga memberi semangat dn galakkan kpd mereka untuk mereka senantiasa bersemangat dan berusaha meraih Haji yg Mabrur.
6) Penunjuk arah dan Guru Sejarah.
MUTAWWIF/FAH bertanggungjwb utk memimpin para Jemaah k tempat yang hendak dituju.Malah,mereka perlu mendedahkan kpd para Jemaah akan sejarah Nabi dan sejarah para sahabat sezaman nabi disetiap tmpat bersejarah agar,para Jemaah dpt menjiwai rasa Hamba dan mengambil pengajaran dr setiapnya.

Tugas mereka hanya akan selesai apabila para Jemaah selamat pulang k Tanah air mereka.Pasti sahabat2 semua dpt menggambarkan berapa hebatnya mereka ini kn?..ya betul itu.Sebab ada pepatah yg pernah disebut,akan tetapi,Awwahah x ingat siapa yg menyebutnya.Kata2 itu
"bukan semua Ustaz/Ustazah mampu jadi MUTAWWIF/FAH,tetapi,para MUTAWWIF/FAH pasti mampu menjadi Ustaz/Ustazah"..Hmm..Awwahah sgt setuju.Untuk menjadi seorang MUTAWWIF/FAH,kita perlu memastikan diri kita bersedia emosi,jasmani.Kerana pastinya menjadi MUTAWWIF/FAH adalah suatu tanggungjwb/amanah yang amat berat.

Namun,tiada yang mustahil.Sedangkan Ustaz Lukman sendiri mengaku yg asalnya,beliau seorang yg tiada apa2.Namun,pengalaman pertama membawa Jemaah Haji,membuatkan beliau menjadi ada apa-apa sekarang.

Maka,jgn sesekali kita memandang rendah akan tugas MUTAWWIF/FAH.Mereka antara org yang layak kita tujukan penghargaan dan ucapan terima kasih.

Ok,tadi ada Awwahah utarakan untuk menerangkan hubungkait para MUTAWWIF/FAH dgn kita kn?..baiklah,para MUTAWWIF/FAH ini,seperti yang Awwahah jelaskan td,mrk ada lah org yg memainkn peranan yg sgt penting buat para Jemaah.Oleh itu,Mereka akan menjalinkn satu hubungan erat dgn para Jemaah.So,kpd kita-kita yang bakal menjadi Jemaah Haji/Umrah..wajib dn perlunya kita mengenali siapa MUTAWWIF/FAH ini dan memahami peranan mereka.Kerana sesungguhnya,sebagai bakal para Jemaah,kita perlulah fhm,sekiranya kita memudahkn tugas2 pemudah cara(MUTAWWIF/FAH) ini,maka Allah akan memudahkn urusan2 kita.Jadi,suka citanya Awwahah memuji setiap sahabat2 pembaca yang hadirnya rasa kesedaran dlm diri setelah membaca entry ini.Kerana,dgn rasa itu..pasti tertanamnya perasaan utk lebih mengenali org2 disekeliling yang telah byk berjasa kpd kita.Maka,suburkanlah perasaan itu.Kerana ia akan memberi seribu 1 makna yang mendalam dalam jiwa kita...^^,

Baiklah,sebelum itu,..Awwahah nk mengucapkan beribu2 terima kasih kpd semua Moderator2 yang telah mendedahkan pengetahuan ttg MUTAWWIF ini kpd Awwahah dan sahabat2.Syukran Jazilan..

En Zaliridzal Zakaria

Cik Suria Hani Abd Rahman
Dr Mohd Rushdan Jailani
Dr Hairulhisyam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa pendapat sahabat?