Khamis, 8 September 2011

Ya Allah..Kerasnya Hati Dia.......

Daripada Ibn Umar,Rasulullah Salallahu 'alaihi Wasalam bersabda:"Jangan terlalu banyak bicara selain menyebut nama Allah.Sebab mereka yang banyak bicara selain menyebut nama Allah akan meNGERASkan HATI.Sesungguhnya manusia yang paling jauh dari daripada Allah ialah pemilik HATI yang KERAS"(Riwayat At-Tarmizi)

(Di Tikar Makan)

Setelah selesai makan,masing-masing bersurai menyambung urusan mereka.Tinggallah Mak Cik Ani,Kakak(anak sulung Mak Cik Ani) dan ibu Solehah masih merehatkan kaki dan berbual perihal keluarga.

Mak Cik Ani : Kak,tolong simpan lauk-lauk ni kat atas meja.

Kakak : Ok..(itulah trademarknya apabila diperintah)

Mak Cik Ani : Tudungkan sekali..(dan meneruskan bualannya.)

Datang Solehah ke tikar sambil berkedudukan mencangkong.Tangannya pantas mengambil gelas dihadapannya untuk dituangkan air dari jag yang masih sejuk dek kerana dahaga yang dirasai tanpa mengendahkan pandangan hairan Mak Cik Ani.

Mak Cik Ani : Ya Allah..Solehah,cuba duduk elok-elok.Tak manis anak dara duduk macam tu.

Solehah : ...(air ditangan terus ditegukkan tanpa mengubah kedudukannya menandakan hatinya yang tak suka diteguri.)

Mak Cik Ani : Nanti orang kata tino gaghek.

Dek kerana panas hati dengan teguran Mak Cik Ani,Solehah berlalu sambil dikuatkan hentakan kakinya.

********************

(Di Dapur)

Sewaktu Kakak sedang menyuci pinggan.Tiba-tiba Mak Cik Ani datang dan menyuit lengan anak gadisnya itu.

Kakak : Eh(reaksi yang sedikit terkejut),ibu...Kenapa?(meneruskan basuhannya)

Mak Cik Ani : Geramnya ibu.....!(menunjukkan reaksi mukanya yang sangat marah)

Kakak : Sabarlah..(memahami luahan hati ibunya dek kerana tingkah Solehah yang KERAS HATI apabila ditegur)

Mak Cik Ani : Kenapa ibu marah sangat ni ha? Ibu tak pernah rasa geram macam ni kat kamo semua macam ibu geram kat Solehah ni.

Kakak : Sabarlah ya...Ibu dah buat yang betul.Ibu pun dah tegur dia banyak kali kan.Dia tu ja yang tak nak dengar.Sabar lah.

Mak Cik Ani : Tadi,ibu berselisih dengan dia..huh!langsung tak nak pandang muka ibu ni..marah sangat agaknya bila ibu tegur..

Kakak : Nak buat macam mana.Dia duduk di K.L tu.Dengan persekitaran yang macam tu.Ni,kita jumpa dia kadang-kadang jer..Sabar je lah ibu.InsyaAllah suatu hari nanti dia akan jadi baik.Kita kene lah selalu-selalu sebut nama dia tu(Solehah)..Kan doa tu.Nanti-nanti dia baiklah.

Mak Cik Ani : Hmm..Ye lah..(sambil melepaskan keluhan panjangnya)

Astaghfirullahala'zim..tak tahu bagaimana untuk mengatasii orang sebegini.Mana taknya.Setiap kata kita semuanya salah,dia je yang betul..Betul tak?..tipu lah kalau salah..bukan budak ni sahaja yang Awwahah dah jumpa.ramai lagi..

Apakan daya kita untuk mengubah diri orang lain..Kerana untuk berubah,seseorang itu perlu kepada tekadnya niat.Dan niat itu datang dari hidayah(petunjuk) Allah.Manakala,hidayah(petunjuk) itu milik Allah.Selagi Allah tidak berkehendak hidayah(petunjuk)keatas seseorang itu,tiada siapa yang mampu mengubahnya.

Kenapa ya KERAS sangat HATI dia?

Seperti Hadith diatas,Nabi menerangkan bahwa sesiapa yang banyak berbicara dan dia tidak menyebut nama Allah,Maka hatinya akan keras.

Ketahuilah sahabat,apabila hati kita keras,maka kita tidak akan gentar atau goyah saat melakukan dosa dan maksiat.Apabila ini terjadi,maka tenggelamlah kita dalam kenikmatan dunia yang sia-sia.

Faktor-faktor yang sering kita lakukan sehingga menggelapkan hati ialah:
1) selalu melakukan dosa kecil.
2) melihat kekurangan orang lain dan membanggakan kelebihan diri sendiri.
3) tidak suka menghadiri ceramah ilmu.
4) jarang membaca Al-Quran.
5) berkawan dengan masyarakat yang juga keras hati.

Sahabat-sahabat..marilah kita sama-sama menjadikan faktor-faktor yang sering ini sebagai asing.Asing dari hati dan pemikiran kita.Agar kita jauh dari keKERASAN HATI.

Sesungguhnya,HATI yang KERAS adalah sifat-sifat ahli neraka.Sepertimana entri Awwahah sebelum ini.
Al-Quran penenang jiwa..(^_^)

Selamat beramal dan bermuhasabah~

gaghek=gadis yang terok(loghat kelantan)

2 ulasan:

  1. apabila kita sendiri sering di uji dengan apa kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan terlebih dahulu apa yang kita perkatakan.bersyukurlah! =)

    keep it up, teruskan berdakwah dgn LEBIH berHIKMAH k syg,dlm berdakwah juge perlukan pmikiran yg jauh agar kite dpt bfikir scare rasional dan meluas mengenai tiap2 butir tulisan dan perkataan kite, jgn smpai kite mengejar2 ingin menyampaikan tp kite kehilangan ganjaran dr Allah,Insya Allah, jika entri ditaip dgn ketulusan hati yg ikhlas, penerimaan kpd pembaca akan lebih terbuka dn tenang menerime =)

    BalasPadam

Apa pendapat sahabat?