Khamis, 11 Ogos 2011

Zakat tautan kasih sayang dan Pengikat amalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk sahabat-sahabat pembaca sekalian.InsyaAllah, hari ini..Awwahah terbawa untuk memperlihatkan kepada sahabat-sahabat sekalian tentang satu gambar yang amat menyentuh  hati Awwahah.





Gambar ini,Awwahah ambil dari FB seorang sahabat.Alhamdulillah beliau perihatin tentang keadaan saudara-saudara kita ini.Tahniah diucapkan buat dirinya. ^^,

Dalam gambar ini,kita boleh lihat,sebilangan besar saudara kita bertubuh sihat kerana cukup makan.Malah berlebihan pemakanannya.Dan sebilangan kecil(satu sebenarnya..hihihi) seakan-akan tidak pernah makan.Atau kata lain,tidak cukup makan.Kurang zat makanan dalam dirinya..Kekurangan ini yang menjejaskan struktur badan dan kondisi kesihatan seseorang insan..Seperti saudara kita diatas.Kesihan Awwahah melihatnya.

Di Malaysia,pernah  tak kita jumpa saudara kita sebegini?..tidak kan?..Betul..jarang sekali untuk kita melihat keadaan saudara kita sebegini.Tapi,lepas tengok gambar ini,Awwahah sangat-sangat terharu atas segala nikmat makanan dan kesihatan yang Allah karuniakan ini.Alhamdulillah..Ya Allah,manakan kita mampu hadapi ujian ini..Betul tak?Subhanallah..

Sahabat,apa yang dapat dirasai semasa kita berpuasa.?Seharian tak makan,tak minum..kita menahan lapar dan dahaga.Rasa-rasanya,kita merasai  tak kelaparan dan kehausan saudara kita ini?..sudah tentu jawapannya YA..Tapi,itu sikit sahaja.Malahan,sekejap sahaja merasai lapar..tak sampai 24jam pon.tak jadi kurus macam saudara kita tu kan?..tak sampai kekurangan zat pun kan?..Malah,berpuasa adalah satu proses pembersihan usus yang mana,doktor-doktor amat menggalakkan aktiviti berpuasa untuk menyihatkan usus kita.Jadi,tiada alasan untuk sahabat-sahabat yang ber'penyakit' gastrik untuk tidak berpuasa.Kerana puasa akan membantu meneutralkan semula proses usus yang dialami pesakit gastrik.

Ok,itu yang pertama,tentang pesakit gastrik.Yang kedua.kita pergi kepada keprihatinan seorang saudara,kepada saudaranya yang lain.Maksudnya,bagaimana keprihatinan kita terhadap saudara kita yang kekurangan sumber makanan seperti di negara Afrika dan sebagainya..

Sabda Nabi Salallahu 'alaihi Wasalam yang bermaksud
Sesungguhnya tidak sempurna Iman seseorang itu sehingga dia menyayangi saudaranya sepertimana dia menyayangi dirinya sendiri(Riwayat Bukhari)

Maka,tunjukkanlah kasih kita pada saudara kita ini dengan memberi.Sedikit pemberian itu sangat berharga.Dan Allah menilai setiap amalan kita walaupun sekecil zarah.Bertepatan dengan pepatah Arab "memberi itu lebih baik daripada menerima".

Janganlah kita hanya berbahagia dengan penerimaan nikmat kemampuan ini dan tak berkemahuan untuk memberi.

Allah telah memerintahkan kepada setiap hambanya yang mampu untuk menginfakkan atau menyedekahkan hartanya kepada orang yang miskin,yatim dan memerlukan.Barangsiapa melaksanakannya,maka Allah memberi ganjaran pahala dan syurga untuknya.Barangsiapa tidak menyedekahkan hartanya,maka dia adalah orang yang BAKHIL dan siksaan Allah tersedia untuknya.
Maka rugilah sahabat kita yang yang BAKHIL itu.

Percayalah bahawasanya,rezeki itu datangnya dari Allah,apa yang kita usahakan dan apa kita kerjakan untuk peroleh rezeki itu,telah ditetapkan oleh Allah dalam Luh Mahfuznya.Dan sesungguhnya dalam rezeki kita itu,terselitnya rezeki orang lain.Bagaimana yang dikatakan terselit rezeki orang lain?Ok,Awwahah datangkan contoh.
Seorang peniaga,berniaga dan hasil niaganya adalah rezekinya.Dari rezekinya itu,dia perlu membayar upah pekerja yang bekerja dibawah perniagaannya.Maka,itu adalah rezeki pekerjanya.


Kesimpulannya,dalam rezeki kita ini adanya rezeki orang lain.Kerana itu,Allah mewajibkan kepada kita untuk menunaikan ZAKAT sebagai alternatif menyucikan harta/rezeki kita ini daripada rezeki-rezeki orang lain.Yakinlah bahawa Allah telah menentukan rezeki setiap hambanya.


سبح اسم ربك الأعلى (1) الذي خلق فسوى (2) والذي قدر فهدى (3) (3-1: Al-A'la)
maksudnya: Sucikanlah nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi(1) yang menciptakan dan menyempurnakan(penciptaanNya)(2) dan yang menentukan qadar (masing-masing) dan memberi petunjuk(3)


Kelebihan Memberi..(^_^) 
dan Allah tidak akan memutuskan rezeki kita ini walaupun telah menginfakkan sebahagian harta kita kerana Allah.InsyaAllah dengan menginfakkan sedikit harta kita,akan membantu saudara-saudara kita yang memerlukan.Oleh itu,jadikan  lah ZAKAT dan sedekah itu sebagai wasilah(cara) kita menunjukkan kasih kita kepada saudara kita yang tidakk berkemampuan.

Jadi,mulakan langkah kita memberi melalui amalan ZAKAT.Maka,kewajipan berZAKAT itu amat lah bersesuaian dengan konsep memberi lebih baik dari menerima..kekunci untuk memberi yang membawa kita kesyurga sana ialah IKHLAS SEMATA-MATA KERANA ALLAH..Allah berfirman dalam surah (Al-Insan: 9-22)..Allah akan menyediakan kepada hambanya yang memberi kerana takutkan Allah ialah Syurga yang penoh nikmat didalamnya.Subhanallah..

Sesungguhnya,Allah amat murka kepada sahabat yang BAKHIL itu.Sepertimana kisah QARUN dan hartanya.Na'uzubillahi Min Zalik(Jauhkanlah kami daripada kebakhilan itu).





p/s:.Selamat berkasih-sayang dan selamat beramal...

1 ulasan:

  1. من ذاالذى يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له أضعافا كثيرة والله يقبض ويبصط وإليه ترخعون

    maksudnya:Sesiapa yang mau memberi pinjaman kepada Allah,pinjaman yang baik(menafkahkan hartanya di jalan Allah) Maka,Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak.dan Allah meenyempitkan dan melapangkan(rezki) dan kepadanya lah kamu dikembalikan.
    (Al-Baqarah:245)

    sebaik-baik peminjam ialah,peminjam yang menginfakkan hartanya ke jalan Allah(menderma/menyumbang).Allah,Maha Kaya untuk melapangkan dan menyempitkan rezki hambanya.

    Maka,marilah kita bersama menyumbang/menderma ke jalan Allah walau hanya beberapa sen.kerana Allah berjanji dalam ayat diatas bahawasanya,Dia akan memperlipat gandakan dermaan/sumbangan kita itu....

    Selamat beramal.

    BalasPadam

Apa pendapat sahabat?